torstai 24. maaliskuuta 2011

Viikon teeman mukaisesti

päätin minäkin kirjoittaa kirjasta.
Sellaisesta, jossa on paljon ajattelemaan herättäviä kohtia,
tässä esimerkkejä:

" Kun rivit luovat itse itsensä, kun seuraan, miten lauseet
- odottamatta ja ihmeellisesti - piirtyvät paperille tahdostani riippumatta, kirjoittavat itsensä valkoiselle pinnalle minusta huolimatta ja kertovat minulle sellaista, mitä en tiennyt enkä uskonut haluavani, se on kivuton syntymä, pyytämättä saatu todiste, ja minä nautin saadessani seurata ponnistelematta ja lopputuloksesta mitään tietämättä, aidosti ja iloisesti hämmästyneenä, miten kynä ohjaa ja kantaa minua.

Silloin saatan, hyvin nähden ja tuntien mikä ja millainen olen, unohtaa itseni niin, että kirjoittaminen lähestyy ekstaasia ja minä saan kokea levollisena katselevan tietoisuuden nautintoa". (s. 138)

"Esimerkiksi kirjallisuudella on käytännön funktio.
Sen, kuten kaikkien taidemuotojen, tarkoitus on tehdä elämä ja
sen vaatimat välttämättömyydet siedettäviksi". (s. 279)

- Muriel Barbery; Siilin eleganssi

Aurinkoista lukuviikonvaihdetta!
t. Teija

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti